RainerSalejrvi

IMF ja harha pakolaisen työllistämisestä:

21.1.2016 Iltasanomat uutisoi, että: “IMF:n selvitys paljastaa pakolaiskriisin jättikustannukset – Suomi maksajien kärkikolmikossa”

Artikkeliin sisältyi myös maininnat, joiden mukaan:

  • Bruttokansantuotteeseen suhteutettuna vain Ruotsissa ja Tanskassa kustannukset ovat tänä vuonna korkeammat kuin Suomessa.

  • Pakolaisten vaikutus keskipitkän ja pitkän aikavälin kasvuun riippuu siitä, kuinka he integroituvat työmarkkinoille.

20.1.2016 päivätyssä blogikirjoituksessani kerroin, että maahanmuuttovirastolta saadun ennakkotiedon mukaan 75 % turvapaikkahakemuksista jää ilmeisesti perusteettomiksi, joko sen vuoksi, että hakija on itse peruuttanut hakemuksensa tai sen vuoksi, että hakemus on osoittautunut Suomeen nähden kokonaan perusteettomaksi.

Kun maahanmuuttoviraston mukaan vuonna 2015 Suomeen saapui 32 478 turvapaikanhakijaa.  Tosiasia näyttää olevan se, että Suomessa välittömästi työllistettäväksi jää ainoastaan noin 5000 täysi-ikäistä turvapaikanhakijaa

Tällaiseen lopputulokseen päästään, kun vähennetään maahanmuuttovirastolle jätettyjen turvapaikkahakemusten kokonaismäärästä ilmeisesti perusteettomat hakemukset ja lisäksi otetaan arviolta huomioon ne turvapaikkahakemukset, jotka koskevat niitä hakijoita, jotka ovat alaikäisiä ja joilla ei ole välitöntä työllistymisen tarvetta.

Sikäli, kun vähiten todellisten avuntarvitsijoiden intressissä on, että heidän auttamiseensa tarkoitetut varat ja resurssit kuluvat sellaisten henkilöiden ylläpitoon, joilta puuttuu turvan ja avun tarve, ainakin oma käsitykseni on se, että voimavaroja tulisi suunnata etenkin siihen suuntaan, että maasta saadaan poistettua mahdollisimman nopeasti sellaiset henkilöt joiden maassaoloon ei ole enää perusteltua syytä, sen sijaan että käytäisiin sinällään absurdiksi jäävää  keskustelua esimerkiksi sen tiimoilta, miten 5000:lle ympäri Suomea sijoittuneelle henkilölle löytyy työpaikka.

Muun ohella ulkomaalaislaki tarjoaa tälläkin hetkellä riittävät työkalut maassa aiheettomasti oleskelevan ulkomaalaisen maasta poistamiseen.

13.1.2016 Iltasanomat uutisoi myös siitä, maahanmuuttoviraston asiaa koskevat uudet tilastot valmistuvat ensi viikon perjantaina.

Mikäli maahanmuuttovirastolta 22.1.2016 saatava uusi selvitys poikkeaa lukujen osalta ja muutoinkin samalta virastolta aiemmin saadusta ennakkotiedosta, luonnollisesti tästä seuraa, että asiakokonaisuutta on arvioitava tämän uuden tiedon puitteissa ja mahdollisesti toisin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Historiasta ei tietenkään mitään opi, mutta kuriositeettina voi kaivaa sieltä esiin siirtolaisvirrat sekä Pohjois- että Etelä-Amerikkaan vuoden 1900 kahta puolen (+/- 25 v). 'Kotouttamisen' rinnalla nykymittapuun arvoilla mitaten valtava rikollisuus oli se, jonka avulla suuri osa siirtolaisista tuli toimeen. Vasta seuraava sukupolvi jotenkin eli kauttaaltaan laillisuuden oikeammalla puolella. Jos näin olisi edelleen, niin nykykotouttamiseen liittyy muutakin haastetta kuin rahallinen tuki, mikä sekin saattaa ylittää kantokykymme.

Rainer Salejärvi

Terve Jaakko Korpi Anttila ja tervetuloa blogiini.

Kun kysymys on nimenomaan vuonna 2015 maahansaapuneista turvapaikanhakijoista, ensisijainen ongelma ei mielestäni piile siinä, miten maahan jääneet turvapaikanhakijat työllistetään tai kotoutetaan, vaan siinä, että miten maasta poistetaan ne turvapaikanhakijat, joilla ei ole todellista turvan tarvetta ja jotka maahanmuuttoviraston mukaan edustavat 75 % vuonna 2015 Suomeen saapuneista turvapaikanhakijoista.

Toimituksen poiminnat